Inloggen
Pakket Plus
Uitleg Segmenten & Kenmerken
Whize segmenten
De Whize segmenten is een classificatie die een duidelijk beeld schetst van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun sociodemografie, levensstijl, cultuur en (koop)gedrag. Dit geeft je het meest nauwkeurige inzicht in de Nederlandse consument van de 21e eeuw. Er worden 11 segmenten (persona’s) gebruikt om huishoudens te classificeren.
Segment A – Dromen en Rondkomen
Ze hebben het niet breed, de mensen binnen het segment Dromen en Rondkomen. Op welvaartsniveau zitten ze aan de laagste kant. Ze hebben soms moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en het lukt niet altijd om rekeningen op tijd te betalen. Ze blijven echter dromen van een beter leven, hoewel de kansen niet voor iedereen voor het grijpen liggen.
Segment B – Jong en Hoopvol
Ze zijn meestal alleenstaand zonder kinderen en zitten nog in de studiebanken of werken al, bijvoorbeeld in de dienstverlening. Eén ding hebben ze gemeen: hun toekomst ligt nog open. Bij Jong en Hoopvol kan het namelijk nog alle kanten op! Ze staan aan het begin van de maatschappelijke ladder. De één zal een gezin starten; de ander volop carrière maken. Een derde doet het allebei.
Segment C – Volks en Uitgesproken
De mensen van Volks en Uitgesproken weten het altijd goed en geven hun mening ook graag. Zo moet het in Nederland en niet anders; vroeger ging het immers net zo. Dit segment woont en werkt relatief eenvoudig en weet dat er niet veel kansen zijn om hogerop te komen. Dat is ook prima; met gezellige buren en wat sociaal vertier op z’n tijd is het leven ook leuk.
Segment D – Bescheiden Ouderen
De Bescheiden Ouderen hebben het fijn, maar leven behoorlijk minimalistisch door hun beperkte inkomen (AOW en soms een klein aanvullend pensioen). Ze mijden risico’s en leiden een overzichtelijk bestaan. Ze vullen hun tijd met Omroep MAX, boodschappen doen en kruiswoordpuzzels oplossen. Ook verrichten ze graag vrijwilligerswerk; het houdt ze bezig en ze doen goed werk voor de samenleving.
Segment E – Stedelijke Dynamiek
Druk, ambitieus en sociaal: de groep van Stedelijke Dynamiek vult zijn dagen goed. Met studie of werk, met familie en vrienden, met sport en met leuke dingen doen in het weekend zoals een festival om de hoek of uit eten. Ze houden van de hectiek in de stad met veel levendigheid en voorzieningen, maar zijn ook betrokken bij het milieu en de maatschappij.
Segment F – Gewoon Gemiddeld
Ze staan midden in het leven, hebben kinderen en bezitten een rijtjeshuis: Gewoon Gemiddeld is zoals de naam al aangeeft. Toch heeft dit segment het zeker niet slecht. Doordat beide ouders werken en een modaal inkomen hebben, is er genoeg geld voor onder andere leuke kinderactiviteiten. Al zit de agenda soms wel erg vol met school, werk, sport en kinderen!
Segment G – Gezellige Emptynesters
De kinderen zijn het huis uit en de agenda is niet meer gevuld met werk. Wel met vrijwilligerswerk, maar de Gezellige Emptynesters hebben geen vaste verplichtingen meer. Ze passen soms op de kleinkinderen en zijn ook vooral lekker aan het fietsen, tuinieren en op reis aan het gaan. Ze genieten van hun tijd samen nu hun gezondheid dat nog toelaat! Gezelligheid met een hoofdletter G.
Segment H – Landelijke Vrijheid
Uit het raam van hun vrijstaande woning kijken en vaak niets anders zien dan boerderijen, weilanden en ruim opgezette dorpen. De plattelandsmensen van Landelijke Vrijheid genieten er volop van. Niet de drukte van de stad, maar juist het rustige buitenleven spreekt ze aan. Ook in hun vrije tijd gaan ze graag de buitenlucht in: even paardrijden, wielrennen of aan de slag rond het huis.
Segment I – Plannen en Rennen
Lunchpakketjes maken. De kinderen naar school brengen en halen. Sportkleding voor de middag klaarleggen. Ondertussen mails voor kantoor versturen. Het etentje met vrienden plannen in dat hippe restaurantje. Huiswerk nakijken. En alvast inkopen voor het verjaardagsfeestje van de jongste doen. Bij Plannen en Rennen is het altijd druk! Er zijn zoveel verplichtingen in het dagelijks leven, maar deze groep weet eigenlijk niet beter.
Segment J – Zorgeloos en Actief
Wat een onbezorgd leven leiden deze overwegend 50-plussers die nog midden in het leven staan. Ze zijn vaak al klaar met werken, beschikken over voldoende middelen, de kinderen zijn het huis uit en ze wonen in een fijn huis met inmiddels geen hoge kosten meer. Alle ingrediënten zijn aanwezig om heerlijk te genieten. Daarom gaan de mensen van Zorgeloos en Actief ook regelmatig op vakantie en houden ze van een rijk cultureel leven.
Segment K – Luxe Leven
De mensen van Luxe Leven hebben het materieel gezien ongekend goed. Sommige zijn in luxe geboren; andere hebben hun fortuin eigenhandig opgebouwd. Ze behoren in elk geval tot de topklasse en gedragen zich daar ook naar. Golfen in het weekend, op skivakantie naar Zwitserland en een nieuwe Mercedes voor de deur.
Shopping segmenten
1 - Heavy Shoppers
Deze gezinnen geven veel geld uit; ze zijn zelfs koploper in Nederland. Het liefst shoppen ze online: van smartphones tot entreekaartjes, van sportartikelen tot persoonlijke verzorging. Dat scheelt veel tijd in hun drukke levens! Als ze toch een winkelstraat bezoeken, kopen ze het liefst merkkleding, verzorgingsproducten, sportartikelen en elektronica. Op aanbiedingen letten ze niet; wel laten ze zich inspireren door A- merken en trends.
2 - Prijsbewuste Shoppers
Ze consumeren veel, deze prijsbewuste gezinnen. Ze zijn merkgericht en ook de prijs is belangrijk, want de helft heeft twee of meer kinderen en dus een beperkter bestedingspatroon per persoon. Deze gezinnen zijn gevoelig voor reclame en geven het meeste uit aan kleding en persoonlijke verzorging. Ook kopen ze regelmatig kinderspullen, sportproducten, games en bijvoorbeeld woonaccessoires.
3 - Kwaliteit Shoppers
De koppels van dit segment spenderen per persoon het meest: kwaliteit, comfort en service staan daarbij bovenaan. Of het nou om de aankoop van een auto of kleding gaat. De prijs is niet belangrijk, gezien de goed gevulde portemonnee van deze stellen zonder thuiswonende kinderen. Online shoppen is in trek: zeker als het gaat om zaken die het leven nog leuker maken. Van wijn tot mooie sierkussens in huis.
4 - Idealistische Shoppers
Bewust, kritisch en idealistisch: de relatief jonge mensen van dit segment zijn het meest milieu-, merk- en kwaliteitsbewust van iedereen. Enige kanttekening: spullen mogen niet te veel kosten. De prijs is daarom uiteindelijk belangrijker dan principes. Deze groep winkelt zowel offline als online, maar iets vaker met de telefoon in de hand. Ze zijn eigenzinnig en kiezen voor een eigen stijl – weliswaar beïnvloed door anderen.
5 - Budget Shoppers
De Budget Shoppers gaan het liefst naar fysieke winkels: van een kleine winkelstraat tot een grote woonboulevard. Ze geven niet veel geld uit; daarvoor verdienen ze (nog) te weinig. Bovendien geeft deze groep weinig om merken en kwaliteit. De prijs is belangrijker. Als ze hun portemonnee trekken, dan is dat vaak voor elektronica waaronder games, een spelcomputer en huishoudelijke apparaten.
6 - Functionele Shoppers
Ze geven geen cent te veel uit, deze Functionele Shoppers. Toch is dit het grootste segment van Nederland. Ze winkelen niet echt graag, maar bezoeken winkelstraten vanuit praktisch oogpunt en alleen wanneer het echt nodig is. Ook kopen ze hun spullen graag online, waarbij vooral de prijs en aanbiedingen belangrijk zijn. Voor merken is deze groep niet gevoelig.
7 - Offline Shoppers
Deze oudere doelgroep van Offline Shoppers shopt, zoals de naam al zegt, weinig online. De 65- en vooral 75-plussers winkelen veelal om even onder de mensen te zijn, een praatje te maken of als ze iets nodig hebben. Ze weten dan ook precies wat ze willen hebben en bij welke winkels ze daarvoor moeten zijn. De prijs is niet zo belangrijk; dit segment betaalt nou eenmaal graag voor kwaliteit en service. Degelijk en vertrouwd!
Leeftijd hoofd huishouden
De leeftijd van het hoofd van het huishouden op basis van de oudste persoon in het huishouden. Onderverdeeld in 13 klassen in stappen van 5 jaar.
Bruto gezinsinkomen
Een indeling van het totale bruto gezinsinkomen van het huishouden in relatie tot het modale bruto persoonsinkomen (ongeveer € 40.000). In geval van tweeverdieners dragen beide bruto persoonsinkomens bij aan het bruto gezinskomen. Onderverdeeld in 5 klassen.
Sociale klasse
De sociale klasse van het huishouden conform de indeling van het MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics). De sociale klasse wordt gebaseerd op basis van het beroepsniveau, de werksituatie en de hoogst genoten opleiding van het hoofd van het huishouden. Sociale klasse A betreft huishoudens met de hoogste sociale klasse, sociale klasse D betreft huishoudens met de laagste sociale klasse. Onderverdeeld in 5 klassen.
Opleiding
De hoogstgenoten, al dan niet voltooide, opleiding van de hoofdkostwinner. Onderverdeeld in 4 klassen.
Eigendom woning
Een indicatie of het om een koopwoning of een huurwoning gaat.
Woningtype
Een indeling van vijf woningtypes op basis van de woning zelf en de omliggende woningen.
Energielabel
Het voor de betreffende woning ingeschatte energielabel. Sta- of ligplaatsen krijgen geen energielabel toegewezen.
Levensfase
Een indeling van acht levensfases op basis van de leeftijd van het hoofd huishouden, de leeftijd van de kinderen en de burgerlijke staat.
Pakket Basic
Uitleg Segmenten & Kenmerken
Whize segmenten
De Whize segmenten is een classificatie die een duidelijk beeld schetst van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun sociodemografie, levensstijl, cultuur en (koop)gedrag. Dit geeft je het meest nauwkeurige inzicht in de Nederlandse consument van de 21e eeuw. Er worden 11 segmenten (persona’s) gebruikt om huishoudens te classificeren.
Segment A – Dromen en Rondkomen
Ze hebben het niet breed, de mensen binnen het segment Dromen en Rondkomen. Op welvaartsniveau zitten ze aan de laagste kant. Ze hebben soms moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en het lukt niet altijd om rekeningen op tijd te betalen. Ze blijven echter dromen van een beter leven, hoewel de kansen niet voor iedereen voor het grijpen liggen.
Segment B – Jong en Hoopvol
Ze zijn meestal alleenstaand zonder kinderen en zitten nog in de studiebanken of werken al, bijvoorbeeld in de dienstverlening. Eén ding hebben ze gemeen: hun toekomst ligt nog open. Bij Jong en Hoopvol kan het namelijk nog alle kanten op! Ze staan aan het begin van de maatschappelijke ladder. De één zal een gezin starten; de ander volop carrière maken. Een derde doet het allebei.
Segment C – Volks en Uitgesproken
De mensen van Volks en Uitgesproken weten het altijd goed en geven hun mening ook graag. Zo moet het in Nederland en niet anders; vroeger ging het immers net zo. Dit segment woont en werkt relatief eenvoudig en weet dat er niet veel kansen zijn om hogerop te komen. Dat is ook prima; met gezellige buren en wat sociaal vertier op z’n tijd is het leven ook leuk.
Segment D – Bescheiden Ouderen
De Bescheiden Ouderen hebben het fijn, maar leven behoorlijk minimalistisch door hun beperkte inkomen (AOW en soms een klein aanvullend pensioen). Ze mijden risico’s en leiden een overzichtelijk bestaan. Ze vullen hun tijd met Omroep MAX, boodschappen doen en kruiswoordpuzzels oplossen. Ook verrichten ze graag vrijwilligerswerk; het houdt ze bezig en ze doen goed werk voor de samenleving.
Segment E – Stedelijke Dynamiek
Druk, ambitieus en sociaal: de groep van Stedelijke Dynamiek vult zijn dagen goed. Met studie of werk, met familie en vrienden, met sport en met leuke dingen doen in het weekend zoals een festival om de hoek of uit eten. Ze houden van de hectiek in de stad met veel levendigheid en voorzieningen, maar zijn ook betrokken bij het milieu en de maatschappij.
Segment F – Gewoon Gemiddeld
Ze staan midden in het leven, hebben kinderen en bezitten een rijtjeshuis: Gewoon Gemiddeld is zoals de naam al aangeeft. Toch heeft dit segment het zeker niet slecht. Doordat beide ouders werken en een modaal inkomen hebben, is er genoeg geld voor onder andere leuke kinderactiviteiten. Al zit de agenda soms wel erg vol met school, werk, sport en kinderen!
Segment G – Gezellige Emptynesters
De kinderen zijn het huis uit en de agenda is niet meer gevuld met werk. Wel met vrijwilligerswerk, maar de Gezellige Emptynesters hebben geen vaste verplichtingen meer. Ze passen soms op de kleinkinderen en zijn ook vooral lekker aan het fietsen, tuinieren en op reis aan het gaan. Ze genieten van hun tijd samen nu hun gezondheid dat nog toelaat! Gezelligheid met een hoofdletter G.
Segment H – Landelijke Vrijheid
Uit het raam van hun vrijstaande woning kijken en vaak niets anders zien dan boerderijen, weilanden en ruim opgezette dorpen. De plattelandsmensen van Landelijke Vrijheid genieten er volop van. Niet de drukte van de stad, maar juist het rustige buitenleven spreekt ze aan. Ook in hun vrije tijd gaan ze graag de buitenlucht in: even paardrijden, wielrennen of aan de slag rond het huis.
Segment I – Plannen en Rennen
Lunchpakketjes maken. De kinderen naar school brengen en halen. Sportkleding voor de middag klaarleggen. Ondertussen mails voor kantoor versturen. Het etentje met vrienden plannen in dat hippe restaurantje. Huiswerk nakijken. En alvast inkopen voor het verjaardagsfeestje van de jongste doen. Bij Plannen en Rennen is het altijd druk! Er zijn zoveel verplichtingen in het dagelijks leven, maar deze groep weet eigenlijk niet beter.
Segment J – Zorgeloos en Actief
Wat een onbezorgd leven leiden deze overwegend 50-plussers die nog midden in het leven staan. Ze zijn vaak al klaar met werken, beschikken over voldoende middelen, de kinderen zijn het huis uit en ze wonen in een fijn huis met inmiddels geen hoge kosten meer. Alle ingrediënten zijn aanwezig om heerlijk te genieten. Daarom gaan de mensen van Zorgeloos en Actief ook regelmatig op vakantie en houden ze van een rijk cultureel leven.
Segment K – Luxe Leven
De mensen van Luxe Leven hebben het materieel gezien ongekend goed. Sommige zijn in luxe geboren; andere hebben hun fortuin eigenhandig opgebouwd. Ze behoren in elk geval tot de topklasse en gedragen zich daar ook naar. Golfen in het weekend, op skivakantie naar Zwitserland en een nieuwe Mercedes voor de deur.
Leeftijd hoofd huishouden
De leeftijd van het hoofd van het huishouden op basis van de oudste persoon in het huishouden. Onderverdeeld in 13 klassen in stappen van 5 jaar.
Bruto gezinsinkomen
Een indeling van het totale bruto gezinsinkomen van het huishouden in relatie tot het modale bruto persoonsinkomen (ongeveer € 40.000). In geval van tweeverdieners dragen beide bruto persoonsinkomens bij aan het bruto gezinskomen. Onderverdeeld in 5 klassen.
Sociale klasse
De sociale klasse van het huishouden conform de indeling van het MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics). De sociale klasse wordt gebaseerd op basis van het beroepsniveau, de werksituatie en de hoogst genoten opleiding van het hoofd van het huishouden. Sociale klasse A betreft huishoudens met de hoogste sociale klasse, sociale klasse D betreft huishoudens met de laagste sociale klasse. Onderverdeeld in 5 klassen.
Opleiding
De hoogstgenoten, al dan niet voltooide, opleiding van de hoofdkostwinner. Onderverdeeld in 4 klassen.
Eigendom woning
Een indicatie of het om een koopwoning of een huurwoning gaat.
Woningtype
Een indeling van vijf woningtypes op basis van de woning zelf en de omliggende woningen.
Pakket Cultuur-Lifestyle
Uitleg Segmenten & Kenmerken
Whize segmenten
De Whize segmenten is een classificatie die een duidelijk beeld schetst van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun sociodemografie, levensstijl, cultuur en (koop)gedrag. Dit geeft je het meest nauwkeurige inzicht in de Nederlandse consument van de 21e eeuw. Er worden 11 segmenten (persona’s) gebruikt om huishoudens te classificeren.
Segment A – Dromen en Rondkomen
Ze hebben het niet breed, de mensen binnen het segment Dromen en Rondkomen. Op welvaartsniveau zitten ze aan de laagste kant. Ze hebben soms moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en het lukt niet altijd om rekeningen op tijd te betalen. Ze blijven echter dromen van een beter leven, hoewel de kansen niet voor iedereen voor het grijpen liggen.
A01 - Krap met kids
Deze 25- tot 45-jarige ouders hebben jonge kinderen; de oudste zit nog op de lagere school. Ze hebben laaggeschoold werk of zitten met een uitkering thuis. Daarom hebben ze het behoorlijk krap. Ze pluizen alle aanbiedingen uit en doen nauwelijks leuke uitjes. Wel staan ze regelmatig op of langs een voetbalveld. Thuis spelen ze graag videogames en voor de kinderen staat Nickelodeon op.
A02 - Krap en ongebonden
Ze zijn vaak jonger dan 45 jaar, wonen alleen in een huurappartement en hebben niet veel te besteden. De mensen van Krap en ongebonden leiden een eenvoudig leven in een zeer stedelijk gebied. Voor hun sociale contacten gaan ze graag naar een festival en ze spelen ook online games. Deze groep is soms met een opleiding bezig om kansen te creëren voor een beter bestaan.
A03 - Krap met pubers
De kinderen van Krap met pubers zijn al wat ouder: tussen de 12 en 24 jaar. Daarom staan thuis regelmatig zenders als FunX en TLC op. Een auto is er lang niet altijd, de gezinsleden pakken vaak de bus of tram om te komen waar ze moeten zijn. Bijvoorbeeld hun opleiding of werk als ze dat hebben, bij speciale activiteiten voor de jongeren of dansles op een doordeweekse avond.
A04 - Krap en op leeftijd
Het toekomstbeeld is helder: dit is hoe het leven is en zal zijn! Deze alleenwonende 55-plussers leiden een simpel leven en zijn ook het minst tevreden over hun woonomgeving. Geld voor verandering is er helaas niet. Daarom slijten ze hun dagen met televisie kijken, online een spelletje spelen, bellen met familie in binnen- en/of buitenland en het roken van een sigaretje. Boodschappen doen ze bij de goedkopere supermarkten zoals Dirk.
Segment B – Jong en Hoopvol
Ze zijn meestal alleenstaand zonder kinderen en zitten nog in de studiebanken of werken al, bijvoorbeeld in de dienstverlening. Eén ding hebben ze gemeen: hun toekomst ligt nog open. Bij Jong en Hoopvol kan het namelijk nog alle kanten op! Ze staan aan het begin van de maatschappelijke ladder. De één zal een gezin starten; de ander volop carrière maken. Een derde doet het allebei.
B05 - Starters zonder centen
Deze starters hebben gezien hun jonge leeftijd nog geen cent te makken; ze staan echt nog aan het begin van hun leven. Ze zijn wel al een beetje aan het ondernemen, maar ook nog erg gefocust op lekker dansen/uitgaan, sportgames spelen en relaties aangaan. Ze waarderen de leefbaarheid in hun woonomgeving (in bijvoorbeeld Rotterdam of Schiedam) relatief het laagst binnen dit segment.
B06 - Vliegende starters
De jongeren van Vliegende starters hebben het goed voor elkaar. Ze wonen weliswaar het kleinst binnen dit segment, maar vertoeven vaak nog in hun studentenhuis. Ze hebben hun diploma bijna op zak of hun opleiding net afgerond. Kortom, alle kansen om snel hogerop te komen! Deze groep heeft interesse in thema’s als relaties en psychologie en leest bijvoorbeeld nrc.next om bij te blijven.
B07 - Carrière starters
De Carrière starters bestaan uit mensen jonger dan 40 jaar, die gewoon tevreden zijn. Ze gaan iedere dag met de trein naar hun werk, maken langzaam carrière en weten dat ze de maatschappelijke ladder gaan beklimmen. In hun vrije tijd bezoeken ze bijvoorbeeld een festival, doen ze spinning of aerobics en lezen ze Psychologie Magazine en nrc.next. Ook zijn ze veel online te vinden.
B08 - Kopende starters
Deze iets oudere starters hebben net hun eerste appartement gekocht met een waarde van gemiddeld net onder de 2 ton. Ze wonen nog altijd in stedelijk gebied, dicht bij hun werk. Ze luisteren naar Qmusic, lezen het magazine Flow en slaan graag de Volkskrant open. Na hun werk vinden ze het heerlijk om te ontspannen in de sportschool of nieuwe gadgets te ontdekken.
Segment C – Volks en Uitgesproken
De mensen van Volks en Uitgesproken weten het altijd goed en geven hun mening ook graag. Zo moet het in Nederland en niet anders; vroeger ging het immers net zo. Dit segment woont en werkt relatief eenvoudig en weet dat er niet veel kansen zijn om hogerop te komen. Dat is ook prima; met gezellige buren en wat sociaal vertier op z’n tijd is het leven ook leuk.
C09 - Beginnende appartementshuurders
Deze mensen van 45 jaar en jonger zijn overwegend alleenstaand (met interesse in relaties), wonen vooral in de stad en huren nog steeds hun eerste woning. Meestal een galerijflat, maar het kan ook nog een studentenwoning zijn. Ze gaan met de bus of brommer naar hun opleiding of zitten werkloos en/of werkzoekend thuis. Een beetje gamen en film kijken. Een deel heeft een (bij)baan, bijvoorbeeld in de horeca.
C10 - Single buurthuurders
Ze wonen in een gehuurde rijtjeswoning, deze alleenstaanden van 18 tot 45 jaar. De tussenwoningen staan bijvoorbeeld in volksbuurten in Nijmegen, Eindhoven of Wageningen. Deze groep zit veelal werkloos of arbeidsongeschikt thuis; lekker een beetje rondrijden op de brommer of scooter, een sigaretje roken, online gokken en de roddelbladen lezen. Een ander deel van de Single buurthuurders werkt, bijvoorbeeld in een winkel.
C11 - Jonge huurgezinnen
Deze jonge gezinnen huren een rijtjeswoning in randwijken in bijvoorbeeld Wateringen, Zaltbommel of Dokkum. De ouders zijn overwegend tussen de 25 en 45 jaar; de kinderen maximaal een jaar of 11. Eén van de ouders zorgt al dan niet vanwege arbeidsongeschiktheid voor de kinderen. De ander heeft een eenvoudige baan, zoals chauffeur of machinebediende. Met het oog op de kinderen heeft deze groep veel interesse in informatie over zwangerschappen, opvoeden en kinderfeestjes.
C12 - Middelbare buurthuurders
Deze huurders van een tussenwoning of hoekwoning in de volksbuurten van Harlingen, Den Helder en bijvoorbeeld Wolvega zijn tussen de 45 en 60 jaar. Ze hebben geen kinderen en wonen alleen of samen met hun partner. Ze zijn veelal arbeidsongeschikt verklaard of vervullen een eenvoudige functie tegen een eenvoudig loon. Ze houden vaak van dieren en alles wat met auto’s te maken heeft.
Segment D – Bescheiden Ouderen
De Bescheiden Ouderen hebben het fijn, maar leven behoorlijk minimalistisch door hun beperkte inkomen (AOW en soms een klein aanvullend pensioen). Ze mijden risico’s en leiden een overzichtelijk bestaan. Ze vullen hun tijd met Omroep MAX, boodschappen doen en kruiswoordpuzzels oplossen. Ook verrichten ze graag vrijwilligerswerk; het houdt ze bezig en ze doen goed werk voor de samenleving.
D16 - Jonge rijtjessenioren
Deze relatief jonge senioren (60 tot 75 jaar) wonen alleen of samen in een redelijk ruime huurwoning voor dit segment: gemiddeld 100m². Het is een hoek- of tussenwoning in een gemoedelijk dorp of kleine stad, zoals Rucphen, Huizen of Vianen. In hun vrije tijd wandelt en fietst deze groep graag in de natuur of zijn ze druk met tuinieren; daar hebben ze ook de leeftijd en gezondheid nog voor.
D17 - Tevreden appartementssenioren
De Tevreden appartementssenioren zijn ouder dan 65 jaar, veelal alleenstaand en huren een fijn appartement in een prettige omgeving. Ze waarderen de leefbaarheid als positief. De appartementsgebouwen staan bijvoorbeeld in Weert, Amstelveen en Valkenburg aan de Geul. Deze senioren zijn veel in de buitenlucht; een ommetje maken of een langere fietstocht. Ook verdiepen ze zich graag in het nieuws en bezoeken ze het theater voor een musical.
D18 - Oude rijtjessenioren
Ze zijn al wat op leeftijd, de Oude rijtjessenioren. Met een minimale leeftijd van 70 jaar zullen ze ook niet snel meer verhuizen. Ze zitten in een dorp of kleine stad en huren alleen of samen met hun partner een rijtjeswoning. Deze groep doet alles met de bus, tram of rollator; voor de fiets zijn ze vaak net iets te oud. Om hun gewrichten soepel te houden, zwemmen ze graag. Ze blijven betrokken bij de maatschappij en volgen het nieuws.
D19 - Sobere appartementssenioren
Het leven is voor deze Sobere appartementssenioren (65+) niet altijd even leuk. Ze hebben een huurappartement, maar de waarde ervan is aan de lage kant en ze beoordelen de leefomgeving met een krappe voldoende. Deze groep woont in plaatsen als Vlaardingen, Ridderkerk en Alblasserdam. Ze zijn vaak alleen en middelen voor de extraatjes zijn er niet. Daarom doen ze graag online een spelletje en kijken ze wat politiek Den Haag in petto heeft.
Segment E – Stedelijke Dynamiek
Druk, ambitieus en sociaal: de groep van Stedelijke Dynamiek vult zijn dagen goed. Met studie of werk, met familie en vrienden, met sport en met leuke dingen doen in het weekend zoals een festival om de hoek of uit eten. Ze houden van de hectiek in de stad met veel levendigheid en voorzieningen, maar zijn ook betrokken bij het milieu en de maatschappij.
E20 - Beginnende stadskopers
De Beginnende stadskopers (jonger dan 45- en overwegend alleenstaand) hebben de eerste stappen op de woningmarkt gezet. Ze bezitten hun eerste koopappartement in een goedkopere stadswijk. Nog niet volledig naar tevredenheid, maar ze zijn blij dat ze in elk geval dicht bij alle voorzieningen en in een levendige omgeving zitten. Zo kunnen ze in hun vrije tijd bijvoorbeeld lekker roeien op de club of op de fiets naar een festival of cabaretvoorstelling gaan.
E21 - Hip en stads
Een appartement met kamer en-suite, karakteristieke ornamenten en/of uitzicht op de grachten of een gezellige winkel- of woonstraat. De yuppen van Hip en stads hebben het voor elkaar. Ze zijn meestal nog alleenstaand, maximaal 45 jaar en huren naar volle tevredenheid een appartement van gemiddeld 3,5 ton in steden als Amsterdam, Utrecht, Leiden of Maastricht. Ze doen hun biologisch verantwoorde boodschappen bij Marqt.
E22 - Stadse koopgezinnen
Hun buurt en de leefbaarheid is niet altijd naar volle tevredenheid, maar ze wonen in elk geval dicht bij winkels, scholen en sporten. De Stadse koopgezinnen zijn gemiddeld 25 tot 45 jaar, hebben een kind dat meestal nog op de lagere school zit en beschikken over een oud huis van maximaal 3 ton. Thuis staan vaak kinderprogramma’s op en voor de nieuwsvoorziening is het AD geliefd. Ook vinden ze het leuk om over kinderactiviteiten, opvoeden en zwanger zijn te lezen.
E23 - Grootstedelijke gezinsdrukte
Een volwassen gezin, met ouders tussen voornamelijk 30 en 50 jaar, in een vooroorlogs huurappartement van gemiddeld 4 ton. Bij Grootstedelijke gezinsdrukte is er altijd volop leven in huis, met kleine kinderen, tieners en/of pubers. Op de eettafel ligt biologisch fruit, vlak naast het huiswerk dat ze die avond met hun kind(eren) moeten oefenen. Verder lezen de ouders graag een krant als het Parool en doen ze aan een vrije sport als hardlopen.
E24 - Gevestigde stedelingen
Ze zitten liever niet helemaal midden in de drukte, maar wel vlakbij. De Gevestigde stedelingen (circa 40 tot 60 jaar) kiezen voor randgemeenten als Leidschendam-Voorburg, Haarlem en Zandvoort waar ze een relatief nieuw koopappartement van maximaal 3 ton hebben. Ze kunnen parkeren voor de deur, maar hebben op een steenworp afstand alle cultuur, horeca, winkels en concerten. In hun vrije tijd zijn ze graag in de sportschool actief.
Segment F – Gewoon Gemiddeld
Ze staan midden in het leven, hebben kinderen en bezitten een rijtjeshuis: Gewoon Gemiddeld is zoals de naam al aangeeft. Toch heeft dit segment het zeker niet slecht. Doordat beide ouders werken en een modaal inkomen hebben, is er genoeg geld voor onder andere leuke kinderactiviteiten. Al zit de agenda soms wel erg vol met school, werk, sport en kinderen!
F25 - Jong en modaal
Lekker alleen of met z’n tweetjes klussen in een gekochte rijwoning van 2 à 3 ton. Jong en modaal (tot 45 jaar) heeft het prima voor elkaar in plaatsen als De Meern, Tilburg en Dronten. Kinderen zijn er (nog) niet en het inkomen is prima. Genoeg middelen voor soms wat vertier: even een hapje eten of lekker voetballen. Deze groep pakt vaak de trein en heeft soms ook een auto voor de deur.
F26 - Modaal met peuters
Het is een gemiddeld jong gezin: in een gekochte rijtjeswoning, met kinderen tot 5 jaar en met fietsen en een auto voor de deur. Het zijn een- of tweeoudergezinnen, waarvan de ouders overwegend 25 tot 40 jaar zijn. Ze hebben gekozen voor een dorp waar de kleintjes in alle rust kunnen opgroeien. Ze lezen graag alles wat los en vast zit over opvoeden en leuke kinderfeestjes.
F27 - Modaal met kids
De kinderen van Modaal met kids (gemiddeld 30 tot 45 jaar) gaan inmiddels naar school; de oudste zit maximaal in groep 8. Het gaat om een- en twee oudergezinnen die een rijtjeswoning (gemiddeld 120m²) hebben gekocht in een dorp of kleine stad, zoals Lelystad. Ze genieten ervan alle voorzieningen dichtbij te hebben, zoals scholen, naschoolse opvang en kinderactiviteiten. Na school staat vaak Nickelodeon op.
F28 - Modaal met pubers
Na school het huiswerk overhoren. Zorgen dat iedereen zijn troep opruimt. En avondeten op tafel zetten dat bij iedereen in de smaak valt. De gemiddeld 35- tot 60-jarige ouders van Modaal met pubers hebben een druk en toch gemiddeld leven: ze wonen in een rijtjeshuis, hebben een brommer, fiets en vaak een auto voor de deur, lezen het AD, spelen videogames en houden van sociale sporten als (zaal)voetbal.
F29 - Middelbaar en modaal
Eventuele kinderen zijn het huis uit. Hun inkomen is gemiddeld. En ze leiden een overzichtelijk leven in hun gekochte rijtjeswoning. Middelbaar en modaal is tussen 40 en 60 jaar oud en woont alleen of samen. Ze stappen op de fiets of in de auto, lezen bladen als Panorama en regionale dagbladen en kijken graag naar mooie documentaires op Discovery. Ook vinden ze het leuk om zelf de badkamer te verbouwen of de woonkamer opnieuw te behangen.
F30 - Modaal met schoolverlaters
Deze overwegend stellen tussen de 45 en 65 jaar hebben geen kinderen meer op school. Hun pubers zijn uitgegroeid tot jongvolwassenen van 18 tot 24 jaar. Ze wonen in een gekochte rijwoning en hebben het naar hun zin in de buurt. Ze gaan naar hun werk en vinden het daarbuiten leuk om ideetjes voor de woning op te doen, programma’s van BNNVARA te kijken en bijvoorbeeld de rubrieken in LINDA. te lezen.
Segment G – Gezellige Emptynesters
De kinderen zijn het huis uit en de agenda is niet meer gevuld met werk. Wel met vrijwilligerswerk, maar de Gezellige Emptynesters hebben geen vaste verplichtingen meer. Ze passen soms op de kleinkinderen en zijn ook vooral lekker aan het fietsen, tuinieren en op reis aan het gaan. Ze genieten van hun tijd samen nu hun gezondheid dat nog toelaat! Gezelligheid met een hoofdletter G.
G31 - Alledaags en afbouwend
Ze hebben jaren hard gewerkt en voor hun kinderen gezorgd. Nu is de oudste de 25 gepasseerd en komt ook het (pre)pensioen in zicht. Alledaags en afbouwend (vooral 55 tot 65 jaar) heeft er zin in: vrijheid en gezelligheid! Straks nog meer tijd om lekker te badmintonnen, musicals te bezoeken, fietstochten op de (Elektrische) fiets te maken en de tuin aan te pakken.
G32 - Comfortabel en alledaags
Deze 60- tot 75-jarigen hebben het naar hun zin: ze wonen samen in een ruime koopwoning van gemiddeld 140m² en zijn tevreden met hun dorpse of kleinstedelijke leefomgeving. Ze gaan ook graag met hun caravan of auto op pad en lezen daarom met plezier de Kampioen. Ook vinden ze het leuk om samen te wandelen en te fietsen door mooie, gezellige Nederlandse dorpjes. Ze hebben een brede interesse: van financiën tot het reilen en zeilen in de maatschappij.
G33 - Eenvoudig en alledaags
Gewoon aardappelen, vlees en groenten op tafel. Een Regionaal dagblad lezen. En in de avond naar Omroep MAX kijken. Deze 60-tot 75-jarigen hebben een eenvoudig bestaan in een plaats als Kerkrade, Winterswijk of Franeker. Ze vinden het heerlijk dat de kinderen nu hun eigen leven leiden, hoewel ze natuurlijk graag op hun kleinkinderen passen. Om even te ontsnappen aan ‘eenvoudig en alledaags’ bezoeken deze ouderen af en toe een musical.
G34 - Alledaagse appartementsbezitters
Deze 60-plussers wonen in een koopappartement van net geen 2 ton. Nu de kinderen het huis uit zijn, hebben ze ook niet zoveel ruimte meer nodig. Voor de deur stoppen bus en tram, maar ze pakken net zo goed de auto of (Elektrische) fiets. Bijvoorbeeld naar het zwembad om baantjes te trekken. Ze lezen een blad als Plus Magazine voor leuke tips en volgen graag de politiek en actualiteit. In de avond trekken ze gezellig een flesje wijn open.
G35 - Alledaagse ouderen
De kinderen zijn al lang het huis uit en niet iedereen is meer even actief. Toch is een deel nog gewoon te vinden op de tennisbaan of de (Elektrische) fiets. Deze Alledaagse ouderen (70+) leven een eenvoudig, maar gezellig leven in een dorp of kleine stad. ’s Avonds doen ze niet te moeilijk: een pan macaroni of gewoon een lekkere schnitzel is goed, met op de achtergrond NPO Radio 4 aan. Na het eten kijken ze naar het journaal om te zien wat er in Nederland en in de wereld allemaal gebeurt.
Segment H – Landelijke Vrijheid
Uit het raam van hun vrijstaande woning kijken en vaak niets anders zien dan boerderijen, weilanden en ruim opgezette dorpen. De plattelandsmensen van Landelijke Vrijheid genieten er volop van. Niet de drukte van de stad, maar juist het rustige buitenleven spreekt ze aan. Ook in hun vrije tijd gaan ze graag de buitenlucht in: even paardrijden, wielrennen of aan de slag rond het huis.
H36 - Jonger buitenleven
Ze hebben vaak hun bedrijf aan huis. Houden zich in hun vrije tijd met paarden of bijvoorbeeld klassieke auto’s bezig. En lezen graag een blad als Landleven om inspiratie op te doen. De mensen van Jonger buitenleven zijn over het algemeen 55 jaar of jonger, hebben meestal geen kinderen en leiden een prettig bestaan te midden van dier en natuur. Ze wonen bijvoorbeeld in Haaksbergen of Boskoop.
H37 - Buitenleven met kinderen
Deze ouders van vooral 30 tot 50 jaar hebben het nog best druk. Ze combineren het rustige plattelandsleven met de opvoeding van hun kind(eren). De oudste is maximaal 17 jaar. Daarom vinden ze het leuk om zich te verdiepen in allerlei opvoedkundige zaken en lezen ze ook bladen als WIJ Jonge Ouders. Vanaf welke leeftijd mag de jongste bijvoorbeeld zelfstandig naar school of de winkels fietsen – gezien de afstand?
H38 - Eenvoudig buitenleven
Eenvoudig buitenleven (gemiddeld 55 tot 75 jaar) heeft geen kinderen meer thuis en beschikt over de minst dure woning op het platteland met het relatief kleinste woonoppervlak. Ze leiden dan ook een eenvoudig, bescheiden leven met de nadruk op dieren, tuinieren en de gebeurtenissen in de omgeving. Ze zijn vooral geïnteresseerd in regionaal nieuws: wat gebeurt er dicht bij huis?
H39 - Buitenleven met schoolverlaters
Ze hebben weer alle tijd voor zichzelf, deze gezinnen (overwegend 45 tot 65 jaar) waarvan de kinderen (bijna) klaar zijn met school. Daardoor kan de focus weer iets meer op bijvoorbeeld het eigen bedrijf aan huis komen te liggen. Ook is er weer meer tijd om te tuinieren, te klussen en bijvoorbeeld mooie natuurtochten te maken op de (Elektrische) fiets. In de omgeving zijn zoveel mooie dorpjes en weilanden.
H40 - Weids buitenleven
Wát een enorme vrijstaande woningen hebben deze mensen van Weids buitenleven. Een gebruiksoppervlakte van ruim 400m² is niet ongewoon. Veel van deze mensen gebruiken de ruimte ook om te ondernemen; vaak is sprake van een bedrijf aan huis (zoals een agrarisch bedrijf) en ze houden ervan zich te blijven ontwikkelen. In hun vrije tijd leest deze groep bijvoorbeeld het Financieele Dagblad en varen ze graag met hun bootje op het nabijgelegen meer.
H41 - Succesvol buitenleven
Succesvol buitenleven heeft de duurste woningen in landelijk gelegen plaatsen als Lochem, Haaren en Putten. Ze zijn inmiddels de 55 jaar gepasseerd, maar zitten niet stil. Ze zijn vaak geïnteresseerd in de paardensport, houden veelal van beleggen en lezen graag in onder meer NRC Handelsblad over economische en financiële onderwerpen.
H42 - Ouder buitenleven
Een rustig leven op het platteland; dat is wat de 60-plussers van Ouder buitenleven beogen. Ze hebben geen kinderen (thuis) en vullen hun tijd vooral met de tuin rondom hun huis bijhouden, mooie fiets- en wandeltochten maken en bijvoorbeeld Plus Magazine lezen. Ze zijn vooral geïnteresseerd in regionaal nieuws, maar ook het landelijk nieuws en boeiende luisterprogramma’s op NPO Radio 2 hebben hun aandacht.
Segment I – Plannen en Rennen
Lunchpakketjes maken. De kinderen naar school brengen en halen. Sportkleding voor de middag klaarleggen. Ondertussen mails voor kantoor versturen. Het etentje met vrienden plannen in dat hippe restaurantje. Huiswerk nakijken. En alvast inkopen voor het verjaardagsfeestje van de jongste doen. Bij Plannen en Rennen is het altijd druk! Er zijn zoveel verplichtingen in het dagelijks leven, maar deze groep weet eigenlijk niet beter.
I43 - Carrièremakers met peuters
Het leven vergt behoorlijk wat planning van deze Carrièremakers met peuters (gemiddeld 25 tot 40 jaar). Ze draaien het huishouden alleen of met z’n tweeën en moeten naast werk altijd zorgen voor opvang door de crèche of grootouders. Het oudste kind is maximaal 5 jaar oud. Deze groep schippert continu tussen werk en privé. Het ene moment zijn ze aan het werk achter de laptop, het andere moment zijn ze bezig met de verzorging en opvoeding van hun kroost.
I44 - Carrièremakers met kids
Deze Carrièremakers (gemiddeld 35 tot 45 jaar) met kids hebben wat meer tijd nu hun oudste kind op de lagere school zit. Toch blijft het druk: vooral met halen en brengen naar kinderactiviteiten en leuke kinderfeestjes organiseren. Ook hameren ze erg op scholing; de kinderen doen op de iPad aan e-learning. Als de ouders nog even een zakelijk telefoontje beantwoorden, kruipen de kinderen snel achter de televisie: Nickelodeon kijken!
I45 - Carrièremakers zonder kids
Ze maken volop carrière en hebben daar ook alle tijd voor, aangezien deze singles en stellen (50-) geen kinderen hebben. Dat ze hun werk goed doen, blijkt uit hun relatief dure huis van gemiddeld 4 ton in plaatsen als Leiden, Rosmalen en Haarlem. Sommigen zijn ondernemer en werken vanaf huis. Op de moderne tafel ligt de Volkskrant en een magazine als Eigen Huis & Interieur.
I46 - Jonge succesgezinnen
Hoe doen ze dat toch, vragen sommige mensen zich af. Want bij deze jonge succesgezinnen (circa 30 tot 50 jaar) lijkt alles ze voor de wind te gaan. Ze hebben de duurste woning binnen dit segment (bijna 5 ton): vaak een mooi vrijstaand huis of twee-onder-een-kapper. Toch loopt ook bij deze ouders van kinderen tot 18 jaar de agenda vol met drukke banen, scholing van de kinderen, borrelen met vrienden, één keer per week sporten….
I47 - Carrièremakers met pubers
Eindelijk komt er weer iets meer balans in huis, want deze gezinnen met 12- tot 17-jarigen draaien al wat zelfstandiger. Daarom kunnen deze Carrièremakers met pubers weer nadrukkelijker focus op het werk leggen. De kinderen gaan zelf naar school, pakken de fiets naar vrienden in het dorp en kunnen ook af en toe alleen blijven. Heerlijk om daarom in de avonduren weer een uurtje een sportles te volgen en daarna te ontspannen met een blad als LINDA.
I48 - Carrièremakers met schoolverlaters
Ze zijn blij: deze Carrièremakers (gemiddeld 45 tot 60 jaar) met schoolverlaters hebben kinderen die de basisschool en vaak de middelbare school al voorbij zijn. Eindelijk kunnen ze weer vaker buiten de schoolvakanties om met vakantie. Leuke reizen en stedentrips maken, samen of met het hele gezin. Want daarbuiten is het gewoon hard werken en wordt de tijd opgeslokt door klussen in huis, zich verdiepen in de nieuwste gadgets, hardlopen en bladen als HP/De Tijd en het Financiële Dagblad lezen.
I49 - Gevorderde succesgezinnen
Deze Gevorderde succesgezinnen van circa 45 tot 65-jarigen hebben het druk, maar plukken daar financieel wel de vruchten van. Ze wonen in een ruim huis in een woonplaats als Voorhout, Barendrecht of bijvoorbeeld Houten en hebben het druk met hun werk, aandelen kopen en verkopen, het sociale leven op de tennisclub, het nieuws bijhouden en gezellig borrelen met vrienden.
Segment J – Zorgeloos en Actief
Wat een onbezorgd leven leiden deze overwegend 50-plussers die nog midden in het leven staan. Ze zijn vaak al klaar met werken, beschikken over voldoende middelen, de kinderen zijn het huis uit en ze wonen in een fijn huis met inmiddels geen hoge kosten meer. Alle ingrediënten zijn aanwezig om heerlijk te genieten. Daarom gaan de mensen van Zorgeloos en Actief ook regelmatig op vakantie en houden ze van een rijk cultureel leven.
J50 - Werken en genieten
Deze veelal 45- tot 60-jarigen werken nog bij bijvoorbeeld de overheid of in het bedrijfsleven, maar hebben wel alle tijd van de wereld zonder kinderen in huis. Ze hebben een fijne koopwoning in bijvoorbeeld Zeewolde of Houten en besteden hun vrije tijd aan beleggen, klassieke auto’s, nieuwe gadgets zoals een tablet, RTLZ kijken, Quest lezen en bijvoorbeeld op de hardloopband staan in de sportschool.
J51 - Stadse cultuurgenieters
Deze Stadse cultuurgenieters (circa 50 tot 75 jaar) wonen vaak in een vooroorlogs huurappartement midden in de stad of op een steenworp afstand. Bijvoorbeeld in Amsterdam, Den Haag of Utrecht. Ze zijn breed geïnteresseerd in bijvoorbeeld de plaatselijke en landelijke politiek, literatuur en uiteenlopende culturele activiteiten. Ze lezen graag een blad als HP/De Tijd of een krant als het Parool. Heerlijk om discussies over te voeren onder het genot van een glas wijn.
J52 - Comfortabele appartementsgenieters
Deze veelal 65-plussers wonen alleen of samen in een ruim koopappartement in bijvoorbeeld Terneuzen, Katwijk of Krimpen aan den IJssel. Binnen verdiepen ze zich graag in bijvoorbeeld andere landen in het magazine Kampioen of lezen ze over actualiteiten in het dagblad Trouw. Op de achtergrond staat rustige muziek van Classic FM op. Ze vinden het heerlijk om een potje te golfen, een tocht te maken met de (Elektrische) fiets of plannen te maken voor een mooie reis.
J53 - Genietende ouderen
Ze hebben het naar hun zin, deze genietende 65-plussers! Ze wonen veelal samen, zonder kinderen, in een relatief nieuwe vrijstaande, twee-onder-een-kap- of mooie rijtjeswoning met een waarde van gemiddeld 5 ton. Deze huizen staan bijvoorbeeld in Badhoevedorp, Oldenzaal of Waalre. Omdat ze inmiddels niet meer hoeven te werken, houden ze alle tijd over voor tuinieren, lezen en tennissen. Ze blijven echter geïnteresseerd in economie, financiën en politiek.
J54 - Succesvolle levensgenieters
Wat een heerlijk huis hebben deze veelal samenwonende 55- tot 80-jarigen. Ruime woningen van gemiddeld 190m² en een waarde van ruim 5 ton. Niet voor niets dat deze staan in mooie woonplaatsen als Laren, Driebergen-Rijsenburg of Voorschoten. De Succesvolle levensgenieters zitten overigens niet stil. Ze vinden het nog altijd leuk om te golfen, te ondernemen, te beleggen en lekker te lezen: van literatuur tot de scherpe columns en achtergrondverhalen in NRC Handelsblad.
Segment K – Luxe Leven
De mensen van Luxe Leven hebben het materieel gezien ongekend goed. Sommige zijn in luxe geboren; andere hebben hun fortuin eigenhandig opgebouwd. Ze behoren in elk geval tot de topklasse en gedragen zich daar ook naar. Golfen in het weekend, op skivakantie naar Zwitserland en een nieuwe Mercedes voor de deur.
K55 - Jong en exclusief
Jong en exclusief slaat graag het blad Quote open: even lezen of er wellicht vrienden of kennissen uit de omgeving in staan. Ze zijn nog relatief jong (gemiddeld 40 tot 55 jaar), maar hebben een bijzondere levensstijl waarin ondernemen, beleggen en exclusieve trips leidend zijn. Een weekend naar het vakantiehuis in Ibiza of wintersporten in Lech: voor deze alleenstaanden en stellen compleet normaal!
K56 - Exclusief gezinsleven
Picture perfect: Exclusief gezinsleven past zo in de magazines thuis. Ze wonen in een schitterend huis, het interieur is volgens de plaatjes en de tuin is om van te dromen. Deze 40- tot 60-jarigen hebben gekozen voor een rustige woonomgeving waar het heerlijk wonen is met hun zoons en/of dochters (6 tot 24 jaar). Ze zijn zelf nog aan het werk en focussen op een goede scholing van hun kinderen.
K57 - Exclusief stadsleven
Een royaal huurappartement dat van alle gemakken is voorzien: volop ruimte, een luxe afwerking en vooral ook een schitterende ligging in steden als Amsterdam, Den Haag en Maastricht. Exclusief stadsleven vermaakt zich hier uitstekend - tegen weliswaar hoge woonlasten. Deze mensen maken zich echter geen zorgen. Ze ondernemen nog altijd volop, pakken na werktijd de scooter of spelen een partijtje golf met zakenrelaties.
K58 - Exclusieve elite
De Exclusieve elite bestaat uit de top van Nederland, zoals topondernemers, bekende Nederlanders en mensen met oud geld. Ze zijn ouder dan 45 jaar, hebben vaak geen kinderen meer thuis wonen en bezitten de echt dure, vrijstaande woningen met een groot stuk grond eromheen. Dit subsegment kan zich wel een gokje permitteren en zet daarom ter ontspanning wel eens online wat geld in. Ook zijn ze druk met beleggen.
K59 - Exlcusieve senioren
De Exclusieve senioren hebben niets meer te wensen in hun luxe villa’s. Ze zijn aan het rentenieren, hebben de absolute top in materiële zin bereikt en kunnen zich alles veroorloven: van mooie golfvakanties in het buitenland tot de aanleg van een compleet gastenhuis in de tuin voor als de kinderen komen logeren. Deze mensen houden interesse in onderwerpen als beleggen, literatuur en welvaart.
Leeftijd hoofd huishouden
De leeftijd van het hoofd van het huishouden op basis van de oudste persoon in het huishouden. Onderverdeeld in 13 klassen in stappen van 5 jaar.
Bruto gezinsinkomen
Een indeling van het totale bruto gezinsinkomen van het huishouden in relatie tot het modale bruto persoonsinkomen (ongeveer € 40.000). In geval van tweeverdieners dragen beide bruto persoonsinkomens bij aan het bruto gezinskomen. Onderverdeeld in 5 klassen.
Sociale klasse
De sociale klasse van het huishouden conform de indeling van het MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics). De sociale klasse wordt gebaseerd op basis van het beroepsniveau, de werksituatie en de hoogst genoten opleiding van het hoofd van het huishouden. Sociale klasse A betreft huishoudens met de hoogste sociale klasse, sociale klasse D betreft huishoudens met de laagste sociale klasse. Onderverdeeld in 5 klassen.
Opleiding
De hoogstgenoten, al dan niet voltooide, opleiding van de hoofdkostwinner. Onderverdeeld in 4 klassen.
Eigendom woning
Een indicatie of het om een koopwoning of een huurwoning gaat.
Woningtype
Een indeling van vijf woningtypes op basis van de woning zelf en de omliggende woningen.
Energielabel
Het voor de betreffende woning ingeschatte energielabel. Sta- of ligplaatsen krijgen geen energielabel toegewezen.
Levensfase
Een indeling van acht levensfases op basis van de leeftijd van het hoofd huishouden, de leeftijd van de kinderen en de burgerlijke staat.
Voorkeur vakantie
Het kenmerk waarmee wordt aangegeven wat voor soort vakantie binnen het huishouden wordt geboekt. Onderverdeeld in 8 variabelen.
Activiteiten & Uitgaansgelegenheid
Het kenmerk waarmee wordt aangegeven welke uitgaansgelegenheden iemand bezoekt. Onderverdeeld in 12 variabelen.